Publicerad: 8 mars 2024

Huvudinnehåll start

Så fungerar demokratin

Sverige är en demokrati.

Ordet demokrati kommer från grekiska språket.
Det betyder att folket ska få bestämma.
Allas röster är lika mycket värda.

Men det är förstås omöjligt att alla är med och röstar om allting.
Därför har vi politiker. Vi väljare röstar på de politiker som vi tror har den klokaste politiken.
Väljarna väljer representanter, politiker, som sedan bestämmer om politiken.
Det kallas för representativ politik.

Vi väljer representanter till riksdagen och till regionen och kommunen och till Europaparlamentet.


Film om det svenska valsystemet

Filmen har svenskt tal. Du kan välja svensk eller engelsk text när filmen spelas upp.

I Sverige har vi proportionella val.
Det är för att riksdagen ska representera folket så bra som möjligt.
Om ett parti får 20 procent av rösterna så får partiet ungefär 20 procent av platserna i riksdagen.
Samma sak gäller för valen till kommuner och regioner.

Rösta på parti och på person

Vi har hemliga val i Sverige.
Det betyder att du inte måste tala om för någon annan hur du har röstat.

Du röstar på ett parti.
Om du vill kan du också rösta på en särskild politiker.
Det kallas för att personrösta.

Folkomröstningar

Ibland bestämmer kommunen eller riksdagen att det ska vara en folkomröstning.
Det betyder att du får vara med och bestämma om en viss fråga.
Vid den senaste folkomröstningen där alla i hela Sverige fick rösta röstade vi om vi skulle byta valuta, från kronor till Euro.