Publicerad: 22 augusti 2024
Beställa valsedlar
Alla partier som anmält deltagande i val får beställa tryckta namnvalsedlar. Här kan du läsa om vad som gäller inför din beställning.
En valsedel med partiets kandidater i en viss ordning kallas namnvalsedel. Alla partier som är anmälda till det aktuella valet får beställa namnvalsedlar.
Här går vi steg för steg igenom förberedelser, beställning och leverans av namnvalsedlar. Under rubrikerna på den här sidan finns länkar till de olika delarna i beställningsprocessen.
1. Anmäl deltagande
Börja med att kolla att er partibeteckning är anmäld som deltagande i val. Om partiet har anmält deltagande i val under en viss partibeteckning, så är det den beteckningen som trycks på namnvalsedeln.
Partier som deltar i valen 2026 och 2029
Partibeteckningen kan vara registrerad
Om partiet inte har anmält deltagande men har en registrerad partibeteckning kan partiet anmäla deltagande genom att anmäla kandidater senast sista februari valåret. Det är den registrerade partibeteckningen som trycks på namnvalsedeln.
Att registrera partibeteckning
Alla partier som har registrerad partibeteckning
2. Bestäm vem som ska få beställa
För att beställa valsedlar måste partiet meddela vem som är behörig att göra detta för partiet.
3. Sedan kan ni påbörja arbetet med beställningen
Ni hittar detaljerad beskrivning av hur ni ska göra beställningen och hur kandidatlistan ska lämnas in under Beställning och kandidatlista.
Kostnad för namnvalsedlar
Vissa partier får valsedlar gratis upptryckta. Andra partier får betala självkostnadspris.
4. När beställningen är klar skickas den till tryck
Här kan du läsa om vilka kontroller som görs av valsedlarna innan de skickas till tryck samt om tryck och leverans av valsedlarna.
5. Beskrivning av valsedlarnas utseende
Här hittar ni en beskrivning av valsedlarnas utseende och layout. Och de riktlinjer och bestämmelser som styr: